
- четвер, 10 квітня 2025 р.
- Новини кафедри
10 квітня 2025 року відбулася онлайн-зустріч, присвячена обговоренню освітніх програм кафедри економіко-математичного моделювання Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича. У фокусі уваги були:
- освітня програма «Економічна кібернетика» (бакалаврський рівень) – перегляд та пропозиції щодо внесення змін;
- освітня програма «Інформаційні технології та моделювання в економіці» (магістерський рівень) – перегляд структури та змісту.
До участі у заході були запрошені гаранти освітніх програм, завідувачі кафедр, експерти та всі зацікавлені особи, які мають відношення до реалізації та розвитку освітніх програм «Економічна кібернетика» спеціальності 051 Економіка, а також ті, хто має пропозиції щодо вдосконалення змісту програм, оновлення освітніх компонентів і їх відповідності потребам ринку праці та сучасним науковим тенденціям.
У обговоренні брали участь завідувачі кафедр, гаранти освітніх програм, члени проєктних груп, фахівці з економічної кібернетики, серед яких – представники економічного факультету Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, економічного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Інженерного навчально-наукового інституту ЗНУ, Наукового інституту бізнесу, економіки та менеджменту Сумського державного університету. Також до заходу долучилися доценти економічного факультету ЧНУ, які є експертами зі спеціальності «Економіка» Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти.
Під час заходу доцентка кафедри Олена Вінничук, гарант освітньої програми «Економічна кібернетика» (бакалаврський рівень), презентувала ключові особливості освітньої програми (редакція 2024 року), поділилася досвідом роботи над її оновленням, а також звернула увагу на актуальні нормативно-правові зміни, зокрема чинну редакцію Закону України від 16.08.2024 р., Постанову КМУ №266, наказ МОН №842 від 13.06.2024 р., частину 6 статті 9 Закону України «Про вищу освіту» та новий перелік галузей знань і спеціальностей. Обговорено також новітні тенденції у сфері економіки, регіональні й галузеві особливості підготовки фахівців.
Завідувачка кафедри економічної кібернетики економічного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка Олена Ляшенко наголосила на важливості вдосконалення структурно логічної схеми освітніх програм та їх практичної спрямованості. Завідувачка кафедри економічної кібернетики економічного факультету Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Дмитришин Леся Ігорівна наголосила на важливості залучення практиків до освітнього процесу, причому це доцільно відобразити в освітній програмі.
До обговорення активно долучилися й інші учасники, зокрема Віталія Кобійчук, завідувачка кафедри економічної кібернетики Наукового інституту бізнесу, економіки та менеджменту висловила свої міркування щодо змістового наповнення освітніх компонент програми.
Богдан Сторощук, доцент кафедри економічної теорії, менеджменту і адміністрування економічного факультету ЧНУ, підкреслив важливість проведення такого заходу в контексті критерію 8 оцінювання якості освітньої програми, а також акцентував на важливості наявності освітньої програми спеціальності 051 Економіка на економічному факультеті. Крім того, він рекомендував переглянути придатність випускників до працевлаштування, логічну схему освітньої програми, а також матриці забезпечення програмних компетентностей і результатів навчання відповідними освітніми компонентами.
Під час обговорення Зоряна Кобеля (доцентка кафедри бізнесу та управління персоналом економічного факультету ЧНУ) звернула увагу на кілька важливих аспектів. Зокрема, мета освітньої програми має відповідати місії Чернівецького національного університету. Також прозвучало запитання, чи включаємо ми курси або теми, пов’язані із зарубіжним досвідом у галузі економіки, інформаційних технологій чи інформаційних систем тощо.
В’ячеслав Глущевський, професор кафедри інформаційної економіки, підприємництва та фінансів Інженерного навчально-наукового інституту ЗНУ поділився низкою цінних рекомендацій. Було підкреслено, що освітня програма за своєю структурою є типовою для ОП «Економічна кібернетика», однак при цьому важливо пам’ятати, що вона реалізується за спеціальністю 051 «Економіка». Тому зміст програми має повною мірою охоплювати ключові положення освітнього стандарту з економіки. Звернуто увагу на потребу в перегляді формулювань спеціальних компетентностей та програмних результатів навчання, що визначені ОП з акцентом на унікальність освітньої програми, без дублювання положень стандарту. Обговорено структуру освітньої програми бакалаврського рівня загалом, зокрема її структурно-логічну схему, яка має демонструвати поетапність та узгодженість у формуванні компетентностей упродовж усього періоду навчання.
Крім того було рекомендовано переглянути також програму другого (магістерського) рівня з метою логічної послідовності формування компетентностей. Окремо акцентовано на питанні працевлаштування випускників магістерської програми. Особливу увагу приділено матрицям відповідності між програмними компетентностями, освітніми компонентами та забезпеченням програмних результатів навчання. Учасники поділилися власним досвідом підготовки таких матриць та наголосили на важливості їх ретельного і обґрунтованого формування.
Також йшлося про перегляд освітньої програми другого (магістерського) рівня вищої освіти з урахуванням сучасних вимог до підготовки фахівців, міждисциплінарного підходу та інновацій в економіці.
На завершення зустрічі завідувач кафедри економіко-математичного моделювання Василь Григорків, подякував учасникам за активну участь, цінні пропозиції та фахову дискусію. Він наголосив, що оновлення освітньої програми є стратегічно важливим кроком для розвитку та покращення освітніх програм кафедри.
Завідувач кафедри окремо наголосив, що сьогодні поняття «економічна кібернетика» набуває нового змісту — як комплексна інтеграція економіки, управління, інформаційних систем та математичного моделювання в умовах цифрової трансформації. Освітня програма має поєднувати фундаментальні економічні знання з інструментами моделювання, аналітики та сучасними цифровими технологіями. Випускники повинні володіти не лише теоретичною підготовкою, а й практичними навичками аналізу даних, побудови моделей прийняття рішень і застосування ІТ в економічному середовищі.
Було наголошено, що подальша робота над удосконаленням освітньої програми здійснюватиметься у тісній співпраці з академічною спільнотою, з урахуванням вимог ринку праці, сучасних наукових тенденцій та освітніх стандартів. Зібрані під час зустрічі пропозиції мають важливе значення і будуть детально опрацьовані проєктними групами ОП.
Захід став важливою платформою для обміну думками, баченнями, ідеями щодо вдосконалення освітнього процесу, а також допоміг окреслити перспективні вектори співпраці між учасниками.
Учасники зустрічі відзначили актуальність і практичну цінність заходу, висловили вдячність організаторам та готовність до регулярної участі в подібних зустрічах, зокрема в рамках круглих столів під час наукових конференцій з економіко-математичного моделювання та інформаційних технологій в економіці.